مجله پزشكي سلامتي مجله پزشكي سلامتي .

مجله پزشكي سلامتي

درمان شقاق مقعد با ليزر، بهترين روش بدون درد و خونريزي در ۳۰ دقيقه

بيماري شقاق ( يا فيشر) بر خلاف ظاهر كوچك خود بيمار بسيار هولناكي است، بيماران مبتلا به شقاق خوب مي دانند كه اين زخم كوچك تا چه حد دردناك و آزار دهنده است!

وقتي اين زخم يا ترك ايجاد ميشود، بايد به سرعت آن را درمان نمود، در غير اين صورت تنها در طي چند هفته عمق زخم تا چند برابر افزايش مي يابد، در اين شرايط درد و سوزش به حدي افزايش پيدا ميكند كه گاهي اوقات خوابيدن، نشستن و يا حتي راه رفتن هم براي بيمار غير ممكن ميشود.

توصيه ما اين است كه اين بيماري را جدي بگيريد و به محض اينكه اولين علائم بيماري ظاهر شد، براي درمان اقدام كنيد. در ادامه بررسي بهترين و سريع راه درمان شقاق مقعدي مي پردازيم:

شقاق چيست ؟
شقاق (فيشر) ترك و يا زخمي است كه در مقعد ايجاد مي شود. اين ترك بسيار دردناك است و اغلب با خونريزي همراه است. علت ايجاد اين بيماري در افراد مختلف، متفاوت مي باشد. اما به طور ثابت در اكثر بيماران اين مشكل با تغييرات اجابت مزاج از قبيل يبوست و اسهال ايجاد مي شود.

در برخي از موارد گفته مي شود كه فيشر در اثر كاهش خون رساني به ناحيه پشت مقعد ايجاد مي شود، چرا كه اين عارضه در ناحيه ي خلفي مقعد بيشتر بروز مي كند.

از نظر ميزان شيوع اين بيماري ميان مردان و زنان نيز، مي توان گفت به طور يكسان است، اما به نسبت در افراد بالغ بيشتر مشاهده مي گردد.

انواع شقاق مقعدي
شقاق مقعدي
بسته به مدت زماني كه يك فرد دچار فيشر شده است، مي توان آن را به دو دسته تقسيم كرد. به عبارتي :

چنانچه شقاق زير دوازده هفته طول كشيده باشد، شقاق حاد ناميده مي شود.
اما چنانچه اين مسئله بيشتر از دوازده هفته طول بكشد، و باعث پارگي و عدم خون رساني به آنودرم شود ،مي توان به آن شقاق مزمن گفت.
شقاق حاد به حالت يك خط طولي است، و شقاق مزمن زخم وسيعي است كه لبه هاي آن برجسته شده است.

علائم و نشانه هاي بيماري شقاق يا فيشر
احساس درد هنگام اجابت مزاج
ديدن خون پس از دفع مدفوع
خونريزي از ناحيه مقعد
ايجاد زائده پوستي در ناحيه زخم
سوزش و خارش مقعد
پيشگيري
شقاق مقعدي مانند ساير بيماري هاي مقعد مي تواند با روش هاي آساني تا حدودي كنترل شود. از آنجا كه بيماري هاي مقعد ارتباط مستقيمي با روده و معده دارند، ايجاد ساختار مناسبي براي اجابت مزاج مي تواند بسيار موثر واقع شود. رعايت سبك زندگي سالم مي تواند شما را از ابتلا به اين بيماري در امان نگه دارد.

به همين جهت رعايت نكات زير الزامي است:

رژيم غذايي سرشار از فيبر (مصرف انواع ميوه ها، سبزيجات و غلات)
مصرف مايعات به مقدار لازم (حداقل ۸ ليوان آب در طول روز)
داشتن تحرك و انجام ورزش هاي سبك مانند پياده روي (حداقل ۳۰ دقيقه در طول روز)
دوري از استرس (زيرا مي تواند شما را از يبوست و اسهال مكرر دور نگه دارد.)
اجتناب از زور زدن در توالت
رعايت بهداشت مقعد
درمان سريع يبوست و اسهال
مصرف ملين (با مشورت پزشك و در صورتي كه يبوست مزمن شده است.)
پرهيز از شستشوي مقعد با شوينده هاي معطر و يا خشك كردن آن با دستمال هاي زبر
بسته به نوع شقاق مقعدي روش هاي درمان آن نيز متفاوت مي باشد. در برخي از موارد بيماري را مي توان به وسيله درمان هاي خانگي برطرف كرد.

اگر به تازگي دچار شقاق شده ايد و در مرحله حاد آن قرار داريد، با استفاده از رژيم غذايي حاوي مواد غذايي فيبردار مانند كلم، كاهو، خيار، ميوه جات، خاكشير، انجير خشك كه آب انداخته شده است و يا داروهايي مانند پسيليوم، شربت لاكتولوز يا شربت منيزيم مي توان از ابتلا به شقاق مزمن جلوگيري به عمل آورد.

همچنين به مراجعه به پزشك و دريافت يك نسخه ي دارويي مي توان اين بيماري را كنترل نمود. نشستن در آب ولرم نيز مي تواند كمك كند. اما اگر هيچ يك از نسخه ها جواب ندهد و دچار شقاق (فيشر) مزمن شده ايد، بايد حتما با پزشك خود مشورت كرده و بهترين راه درمان را انتخاب نماييد.

ليزر شقاق مقعدي
درمان شقاق با ليزر
در حال حاضر بهترين و قطعي ترين روش براي رهايي از بيماري آزار دهنده ي شقاق، ليزر درماني است. براي درمان قطعي شقاق با ليزر بايد قسمتي از عضله آن قطع شود. زيرا كه اسپاسم يا فشار شديد داخل عضله مقعد است كه باعث شده تا اين عضله ترك خورده و زخم شود. براي رفع اين اسپاسم بايد قسمتي از عضله كه آسيب ديده برش داده شده و جدا شود.

پيشرفت دستگاه هاي پزشكي موجب شده تا از قدرت ليزر براي برش اين ناحيه به جاي چاقوي جراحي استفاده كنند. اين جايگزيني مزيت هاي بسياري هم براي پزشكان و هم براي بيماران به همراه داشته است، كه مهمترين آن جلوگيري از عوارض بيماري مثل عفونت و بي اختياري در كنترل مدفوع و گاز روده است. چرا كه عضله مقعد به شدت حساس بوده و وارد شدن هر آسيبي با چاقوي جراحي به آن مي تواند با بي اختياري در كنترل همراه شود.

ليزر در هر دو نوع شقاق قابل استفاده است.

براي شقاق حاد از ليزرهاي با توان پايين استفاده مي شود.
براي درمان شقاق پيشرفته يا مزمن از ليزرهاي با توان بالا استفاده مي شود. با اين روش زخم شقاق و زايده پوستي آن با كمترين آسيب و حتي بدون درد يا خونريزي برداشته مي شود و عمل اسفنكتروتومي انجام مي شود.
مزاياي ليزر
از مزاياي استفاده از ليزر در اين عمل اين است كه برخلاف جراحي، هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمي زند و فرد دچار بي اختياري در دفع مدفوع نمي شود. چنانچه فرد بيمار دچار ساير بيماري هاي مقعد باشد به طور همزمان مي توان آن را درمان كرد. احتمال ابتلا به بيماري هاي ويروسي در اين روش به صفر مي رسد. عمل به صورت سرپايي مي باشد و فرد پس از استراحت كوتاهي به زندگي طبيعي خود باز مي گردد. از ساير مزاياي اين روش عدم نياز به بيهوشي است. هم چنين نسبت به جراحي باز، پس از عمل درد كمتري احساس مي شود. از ديگر مزيت هاي اين درمان ميتوانيم به اين موارد اشاره كنيم:

درمان سرپايي بدون نياز به بستري در بيمارستان (قبل و بعد از ليزر)
انجام ليزر در كمتر از نيم ساعت
مناسب براي انواع شقاق حاد و مزمن
درمان بيماري تنها در يك جلسه و بدون احساس درد يا خونريزي
درمان قطعي بدون نياز به ساير درمان ها
بدون نياز به تزريق داروي بيهوشي و تحمل عوارض بعدي آن
بهبودي سريعتر زخم ها، بدون نياز به طي كردن دوره نقاهت در منزل
پيشگيري از آسيب ديدن پوست اطراف مقعد
هزينه مناسب و مورد تاييد وزارت بهداشت
پيشگيري از ايجاد عوارض مثل بي اختياري و عفونت كه در جراحي سنتي شقاق به وفور مشاهده مي شود.
كنترل درد شديد شقاق با يك جلسه ليزر
هزينه ليزر
همان طور كه اشاره كرديم، يكي از مزيت هاي ليزر، هزينه مناسب آن است. با انجام ليزر نه تنها در هزينه ها، بلكه در زمان نيز صرفه جويي مي كنيد،زيرا اين درمان در يك جلسه نيم ساعته انجام شده و بعد از انجام آن هم نيازي به طي كردن دوران نقاهت نيست.

هزينه درمان شقاق با ليزر با توجه به عوامل مختلفي تعيين ميشود. اين هزينه بسته به نوع بيماري و مدت زماني كه از شروع آن گذشته متفاوت است. شرايط سلامتي، دستمزد پزشك و ناحيه اي كه شقاق در آن ايجاد ميشود، همگي در تعيين هزينه تاثير گذار هستند.

كلينيك نوين تمام سعي خود را نموده تا هزينه جراحي شقاق با ليزر را به حداقل كاهش دهد، تا بيماران دغدغه پرداخت هزينه را نداشته باشند.

كلينيك نوين - درمان شقاق


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۱:۵۹ توسط:يگانه موضوع: نظرات (0)

شقاق يا ترك سينه؛ از درمان هاي خانگي و گياهي تا درمان هاي پزشكي و دارويي

شقاق سينه يكي از شايع ترين مشكلاتي است كه مادران در دوران شيردهي كودك خود با آن روبرو مي شوند. با بروز ترك سينه روند شيردهي مادر به مرور زمان با مشكل مواجه مي شود و ممكن است نوزاد از شير مادر خود محروم بماند. علاوه بر اينها درد آزاردهنده ي آن هم مزيد بر علت مي شود و باعث ايجاد ناراحتي هاي زيادي براي مادران شيرده مي گردد. در اين مقاله با روش هاي درمان شقاق سينه آشنا خواهيد شد.

شقاق سينه يا ترك سينه چيست ؟
شقاق سينه يا ترك سينه شقاق سينه در اثر ايجاد ترك، زخم و يا شكاف در نوك پستان ايجاد مي شود. اين مشكل بيشتر در دوران شيردهي به وجود مي آيد. نوك پستان پوست بسيار نازكي دارد و مكيدن آن در حين شير خوردن نوزاد مي تواند باعث ايجاد ترك هايي روي پوست آن شود. همچنين بروز ترك سينه در ميان ورزشكاران مانند دوندگان كه مستعد عرق سوز شدن هستند بسيار شايع است و مي تواند زخم هاي عفوني بازي را ايجاد كند.
پوزيشن غلط شيردهي به نوزاد مي تواند يكي از اصلي ترين علل ترك سينه شناخته شود. درد شقاق سينه مي تواند به قدري آزاردهنده باشد كه باعث قطع شيردهي مادر به نوزادش گردد و براي خود مادر هم مي تواند خطراتي مثل التهاب و ورم سينه ها را به دنبال داشته باشد.

حقايق در مورد شكاف پستان:
شقاق نوك سينه در دوران بارداري و شيردهي شايع است.
آگاهي از علت اين مشكل مي تواند به جلوگيري از عود مجدد آن كمك كند..
كرم هاي ضد عفوني كننده در حين بهبودي نوك سينه ها ممكن است به جلوگيري از عفونت آنها كمك كنند.
علت شقاق سينه
علت شقاق سينهيك از دلايل اصلي به وجود آمدن شقاق سينه جويدن نوك سينه توسط لثه هاي نوزاد در حين مكيدن مكرر شير به خصوص در هفته هاي اول شيردهي است كه مادر هنوز شير كافي ندارد. در يك نگاه كلي از علل ايجاد ترك سينه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

شيردهي با پوزيشن غلط به نوزاد
ادامه ي شيردهي به نوزاد در زمان خالي شدن پستان
شستن مكرر نوك پستان با صابون و شوينده هاي قوي
عدم تخليه ي شير پستان و ايجاد آبسه
جدا كردن نادرست نوزاد از پستان در پايان شيردهي
استفاده از سينه بند نامناسب
وجود قارچ و برفك در دهان نوزاد و انتقال آن به نوك پستان مادر
عرق سوز شدن
تغييرات هورموني در دوران بارداري مي تواند باعث پير شدن پستان ها و بروز اين مشكل شود.
شقاق ممكن است در اثر حساسيت به مواد شوينده، عطر،لوسيون و … ايجاد شود.
پوزيشن غلط شيردهي به نوزاد مي تواند يكي از اصلي ترين علل ترك سينه شناخته شود. درد شقاق سينه مي تواند به قدري آزاردهنده باشد كه باعث قطع شيردهي مادر به نوزادش گردد و براي خود مادر هم مي تواند خطراتي مثل التهاب و ورم سينه ها را به دنبال داشته باشد.

علائم شقاق پستان
خشك شدن پوست
ترك هاي باز كه ممكن است از بين برود يا خونريزي كند.
قرمزي
درد
پوسته پوسته شدن نوك سينه
ايجاد زخم بر روي نوك سينه
درمان شقاق سينه
شقاق سينه قابل درمان است و حتي با روش هاي درمان خانگي ترك سينه در منزل هم مي توانيد به راحتي آن را مداوا كنيد. از آنجايي كه ترك سينه مي تواند روند شيردهي مادر را دچار اختلال كند و براي خود مادر هم خطرات متعددي از جمله التهاب سينه به همراه داشته باشد درمان آن از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. با استفاده از شيوه ي صحيح شيردهي به كودك مي توان تا حد زياد از ايجاد و پيشرفت آن جلوگيري كرد ولي اگر علائم و نشانه هاي ترك سينه پيشرفت كرده است مي توان از روش هاي زير براي درمان آن كمك گرفت.

درمان خانگي و گياهي
درمان خانگي شقاق سينه يا ترك سينه
براي درمان ترك سينه روش هاي درمان خانگي و گياهي متعددي وجود دارد كه مي توانيد در منزل به راحتي از آنها استفاده كنيد. در ادامه اثر بخش ترين اين روش ها را معرفي كرده ايم:

استفاده از دوش آب گرم يا كمپرس هاي مرطوب و گرم پس از هر بار شيردهي
دوشيدن كمي شير و ماليدن آن به نوك پستان قبل از آغاز شيردهي
استعمال روغن نعناع به نوك سينه ها
استفاده از روغن زيتون و چرب كردن سينه ها براي 3 بار در روز
جوشاندن سير در روغن زيتون و ماليدن آن به نوك پستان ها
شستن نوك پستان با جوشانده ي برگ بنفشه براي 3 بار در روز
استفاده از جوشانده ي به دانه و ماليدن آن به قسمت هاي آسيب ديده
تركيب عسل و روغن بادام حرارت ديده و استعمال آن بر روي نوك سينه ها
ماليدن ژل آلوئه ورا بر روي نوك پستان ها
درمان دارويي شقاق پستان
درمان دارويي و پزشكي شقاق سينه
در صورتي كه ترك سينه با روش هاي درمان خانگي و گياهي درمان نگردد خط درماني دارويي و پزشكي آغاز مي گردد. در اولين مرحله مي توان از پمادهاي شقاق سينه استفاده كرد كه در هر بار استفاده ميزان اندكي از آن را بر روي سينه قرار مي دهند.

در صورتي كه شقاق در سينه ناشي از بيماري هاي قارچي و عفونت باشد، مي توان از ضد قارچ هاي موضعي و خوراكي براي درمان آن استفاده نمود.

درمان شقاق سينه در شيردهي
يكي از شايع ترين مشكلاتي كه در دوران شيردهي براي مادران به وجود مي آيد ايجاد شقاق سينه است. اگر در دوران شيردهي خود به اين مشكل مبتلا شده ايد مي توانيد از پمادهاي ترك سينه براي رفع آن استفاده كنيد.

همچنين يك پارچه ي نرم و تميز را بر روي نوك سينه هاي خود قرار دهيد و چند قطره از شير خود را بر روي زخم قرار دهيد. اين كار به التيام زخم ها و تسكين درد كمك زيادي مي كند. با كمك پزشك خود صحيح ترين شكل شيردهي به كودك خود را ياد بگيريد.

پيشگيري از ترك سينه يا شقاق نوك سينه
شقاق سينه از شايع ترين مشكلات دوران شيردهي است. ولي با رعايت نكات ساده اي مي توان از بروز آن در بسياري از موارد پيشگيري كرد. اولين نكته اي كه براي پيشگيري از بروز اين وضعيت مهم است چرب كردن مرتب سينه با روغن هاي طبيعي مثل روغن زيتون در ماه آخر بارداري و كل دوران شيردهي است. همچنين طريقه ي صحيح شيردهي به كودك و استفاده از پوزيشن هاي مناسب براي پيشگيري از شقاق سينه بسيار مفيد و موثر است. براي اين منظور بايد تمامي هاله ي قهوه اي رنگ نوك سينه درون دهان كودك قرار بگيرد.

هيچ گاه زماني كه سينه هاي شما خالي از شير است به نوزاد خود شير ندهيد. مكيدن پستان خالي مي تواند خطر ابتلا به ترك سينه را افزايش دهد.

بيچشك - شقاق سينه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۹:۴۵ توسط:يگانه موضوع: نظرات (0)

درمان سريع بواسير خارجي (هموروئيد خارجي) بدون جراحي

بواسير خارجي از نتايج زندگي ماشيني، بي تحركي و مصرف غذاهاي آماده و فاقد فيبر است. بواسير يا هموروئيد متورم شدن سياهرگ ها داخل و كانال مقعد (هموروئيد داخلي) و يا خارج از آن (هموروئيد خارجي) است. اين بيماري در حال حاضر در حدود 50% از جمعيت دنيا را به خود درگير كرده است. اگر مي خواهيد اطلاعات بيشتري در اين باره داشته باشيد، با ما همراه باشيد.

هموروئيد خارجي چيست؟
هموروئيد خارجي چيست؟

هموروئيد ها بالشتك هايي پر خون هستند كه به عمل دفع مدفوع از بدن كمك مي كنند. در واقع همه افراد هموروئيد دارند، و مشكلي نيز براي آنها مشكل ايجاد نمي كند، مگر اينكه متورم شود. به بياني ديگر بواسير خارجي يا هموروئيد خارجي به تورم سياهرگ ها در خارج از مقعد و روي عضله مقعدي گفته ميشود.

اين نوع از هموروئيد به شدت دردناك است و در صورتي كه در آن لخته خون تجمع كند با نام هموروئيد ترومبوزه شناخته ميشود.

علت
علت اين عارضه اعمال فشار زياد به اين سياهرگ ها است كه موجب تورم آنها مي گردد. معمولاً اعمال فشار بيش از اندازه به مقعد در اثر بلند كردن اجسام سنگين، استرس شديد يا اضافه وزن منجر به اين بيماري مي شود. همچنين زور زدن براي دفع، نشستن به مدت طولاني و رابطه مقعدي مي تواند خطر بروز چنين بيماري را افزايش دهد.

علائم
علائم اين بيماري شامل موارد زير است:

درد شديد و تيركشنده كه در تمام طول روز احساس ميشود و حتي در مواردي نشستن عادي را براي فرد مشكل مي كند.
مشاهده تورم، التهاب و يا قرمزي در نزديكي دريچه مقعدي
تجمع لخته خون در زير پوست اطراف مقعد (هموروئيد ترومبوزه)
سوزش و خارش در نزديكي دريچه مقعد
خونريزي
اين نوع بواسير بيشتر از سايرين در معرض عفونت قرار دارد و حتي ممكن است به آبسه منجر شود. در اين حالت بيمار علائم ديگري مانند تب را نيز تجربه خواهد نمود.

عكس بواسير خارجي
عكس بواسير خارجي

مشاهده عكس هموروئيد خارجي مي تواند در شناسايي دقيق تر اين بيماري به شما كمك كند. با دقت بيشتر به عكس مي توانيد مشاهده كنيد كه بافتي متورم در اطراف دريچه مقعدي ايجاد شده است. اين بافت ملتهب و قرمز و رنگ است. در اغلب موارد در اين موضع متورم شده، لخته خون تجمع مي كند. كه اين مورد نيز در عكس ها به راحتي قابل شناسايي مي باشد.

درمان بواسير خارجي
درمان هموروئيد خارجي با استفاده از روشهاي مختلفي امكان پذير است. در ادامه مهمترين اين روشها را بررسي مي كنيم:

جراحي
اين درمان در بيمارستان و معمولاً تحت بيهوشي انجام ميشود. در طي آن پزشك با استفاده از جراحي موضع آسيب ديده را از بين مي برد. جراحي هموروئيد خارجي ممكن است با عوارض خاص خود مانند عفونت، خونريزي و يا درد همراه باشد. همچنين امكان عود مجدد بيماري در اين روش بيشتر است.

اسكلروتراپي
در اين روش دارويي مخصوص به بواسير خارجي تزريق ميشود. اين دارو در سياهرگ آسيب ديده چسبندگي ايجاد كرده و به مرور باعث از بين رفتن آن ميشود. البته تجربه نشان داده اسكلروتراپي به جز مواردي كه بيماري كه در مراحل اوليه قرار دارد، نمي تواند اين زائده را از بين ببرد.

درمان خانگي بواسير خارجي
درمان خانگي بواسير خارجي

اين درمان شامل روشهايي حمايت كننده است. درمان خانگي اگر همراه با ساير روشها انجام شود مي تواند موثر باشد. معمولاً به اين دسته از بيماران توصيه ميشود، فيبر كافي دريافت كنند و نوشيدن 8 ليوان آب را در رژيم غذايي خود قرار دهند. در ضمن ورزش كافي و حمام سيتز (حمام نشيمن) نيز مي تواند در درمان اثر گذار باشد.

مطالعه صفحه مربوط به “رژيم غذايي مبتلايان به هموروئيد” مي توانيد در بهبود سريع تر اين بيماري به شما كمك كند.

داروهاي گياهي
درمان هموروئيد خارجي با داروهاي گياهي امكان پذير نيست. اما استفاده از اين نوع داروها، در كنار ساير روشها مي تواند به رفع علائم بيماري و تسريع روند درمان كمك كند. به طور مثال مصرف برگ تازه آلوئه ورا در رفع خارش و التهاب بواسير موثر است. همچنين مصرف سير يا پياز مي تواند از عفونت جلوگيري كند. ديگر داروهايي گياهي شامل فندق جادوگر، روغن نارگيل يا حتي سركه سيب است كه همگي از روشهاي موثر در رفع علائم بيماري محسوب ميشوند.

داروها
استعمال پماد براي بواسير خارجي يكي از روشهاي درمان اين بيماري است. يكي از معروف ترين اين پمادها، آنتي هموروئيد نام دارد. اين پماد مي تواند در رفع علائم بيماري از جمله، درد، سوزش و خارش موثر باشد. همچنين با دارا بودن خاصيت قابض به رفع بيماري نيز كمك نمايد.

در صورتي كه علت بيماري يبوست مزمن است، مصرف ملين با مشورت پزشك مي تواند به درمان اين مشكل كمك كند.

براي آشنايي با ديگر پماد ها و داروي بواسير مي توانيد اين صفحه را مطالعه نماييد.

درمان هموروئيد ترومبوزه
در صورتي كه در بواسير خارجي لخته خون تجمع كرده باشد، هموروئيد ترومبوزه نام ميگيرد. ترومبوزه وضعيتي اورژانسي است. كلمه “ترومبوز” و به معني لخته شدن است. در همه افراد هموروئيد خارجي، ترومبوزه نميشود. هنوز پزشكان نتوانستند علت تجمع لخته خون در بعضي از بيماران را كشف كنند.

درمان دارويي هموروئيد ترومبوزه امكان پذير نيست. در اين مورد لازم است، جراحي سرپايي ترومبكتومي انجام شود. بيمار مي بايست با مراجعه به پزشك، براي تخليه لخته خون اقدام نماييد. در اين حالت پزشك با ايجاد برش بر روي بافت متورم، لخته خون را تخليه مي كند. اگر درمان هموروئيد خارجي ترومبوزه در طي 48 ساعت اول پس از ايجاد لخته انجام شود، احتمال اينكه نتيجه مثبت باشد، بيشتر است. در غير اين صورت ممكن است نياز به انجام ديگر روشها مثل جراحي باشد.

اين نوع هموروئيد خطرناك محسوب نمي شود. اما به شدت دردناك است و مسلماً براي بيمار آزار دهنده خواهد بود. حتي ممكن است پياده روي، نشستن يا رفتن به توالت را براي شخص غير ممكن كند.

هشدار : هرگز خود شما براي تخليه لخته اقدام نكنيد. اين كار ممكن است به عفونت بيانجامد و عوارض بعدي را به همراه داشته باشد.

چه روشهايي براي درمان بواسير خارجي بدون جراحي وجود دارد؟
اگر مي خواهيد بيماري خود را بدون جراحي و در سريع ترين زمان ممكن درمان كنيد، درمان هموروئيد با ليزر را به شما پيشنهاد مي كنيم. در اين روش زائده هموروئيد بدون درد و خونريزي از بين مي رود. ليزر سرپايي انجام شده و چون دوره نقاهتي نياز ندارد، بيمار مي تواند در همان روز محيط كار خود بازگردد.

به علاوه از آنجايي هموروئيد خارجي به شدت در معرض عفونت قرار دارد، با انجام ليزر مي توانيد اين خطر را تا حد زيادي كاهش دهيد.

كلينيك عابديان - درمان بواسير خارجي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۵:۱۰ توسط:يگانه موضوع: نظرات (0)

اگر سوزش معده داريد؛ حتما اين مطلب را بخوانيد

احساس سوزش در معده علامتي شايع و آزاردهنده است. اين شرايط اغلب از سوءهاضمه سرچشمه مي‌گيرد كه به نام ديس‌پپسيا (Dyspepsia) نيز شناخته مي‌شود. احساس سوزش در معده معمولا علامتي از شرايطي زمينه‌اي، مانند عدم تحمل برخي مواد غذايي است.

داروهاي تجويزي و بدون نسخه مي توانند به پيشگيري و درمان سوء هاضمه كمك كنند و برخي درمان هاي خانگي نيز مي توانند به تسكين علائم آن كمك كنند.

افرادي كه به طور مرتب سوزش معده و علائم مشابه را تجربه مي كنند بايد براي بررسي دقيق شرايط به پزشك مراجعه كنند. تشخيص دليل زمينه اي اين شرايط و دريافت درمان مناسب اهميت دارد.

دلايل

احساس اين كه معده يا بخش داخلي سينه در حال سوزش يا بسيار اسيدي است مي تواند بسيار دردناك باشد. درد ممكن است پس از غذا خوردن يا هنگام تجربه استرس تشديد شود.

مردم معمولا سوزش سردل را همراه با سوزش در معده خود احساس مي كنند. سوزش سردل زماني رخ مي دهد كه احساس سوزش از معده به سمت بالا حركت كرده و به سينه وارد مي شود.

چند دليل براي احساس سوزش معده وجود دارند كه شامل موارد زير مي شوند:

سوءهاضمه

يك دوره سوءهاضمه مي‌تواند موجب احساساتي مانند سوزش معده همراه با موارد زير شود:

- نفخ

- سر و صداي معده

- گاز

- سوزش سردل

- احساس پري

- حالت تهوع

سوء‌هاضمه گاه به گاه لزوما نشانه‌اي از يك بيماري زمينه‌اي نيست. غذا خوردن بيش از حد، مصرف غذايي بسيار تند يا غذايي فاسد نيز مي‌توانند به بروز سوء هاضمه منجر شوند.

سوء‌هاضمه عملكردي

بسياري از موارد سوء هاضمه داراي يك دليل مستقيم و مشخص نيستند. پزشكان اين موارد را سوء هاضمه عملكردي مي نامند. اين نوع از سوء هاضمه مي تواند موجب علائمي مانند سوزش معده شود.

سوءهاضمه عملكردي بي‌ضرر است، اما علائم آن مي‌تواند آزاردهنده باشد و پزشك پيش از تشخيص اين شرايط، دلايل احتمالي ديگر را نيز بررسي مي كند.

بيماري بازگشت اسيد معده به مري (GERD)

بيماري بازگشت اسيد معده به مري شرايطي است كه موجب بازگشت مكرر اسيد معده به مري شود. اين بازگشت زماني رخ مي دهد كه اسيد از معده به سمت بالا حركت كرده و وارد مري مي شود كه احساس سوزش در معده و سينه را در پي دارد.

از ديگر علائم اين بيماري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- دشواري در بلع

- مزه ترش در انتهاي دهان

- بالا آمدن غذا يا اسيد معده تا دهان

- سرفه‌ي مزمن

- گاز و نفخ

بيماري بازگشت اسيد معده به مري مي‌تواند با عوارضي نيز همراه باشد. به عنوان مثال، اسيد معده ممكن است موجب آسيب ديدگي مري شود و خطر شرايطي مانند مري بارت (Barrett&#۳۹;s esophagus) كه شامل تغييرات مضر در ديواره داخلي مري مي شود را افزايش دهد.

واكنش‌ها به برخي غذاها

برخي افراد داراي واكنش‌هايي قوي به برخي غذاها هستند كه به علائم شبيه بيماري بازگشت اسيد معده به مري، از جمله سوزش معده، منجر مي شود. خوراكي‌هايي كه معمولا موجب مشكلات گوارشي مي شوند، شامل موارد زير هستند:

- لبنيات، به ويژه در افرادي كه عدم تحمل لاكتوز دارند

- گلوتن، به ويژه در افرادي كه عدم تحمل گلوتن دارند

- غذاهاي نايت‌شيد، مانند بادنجان، فلفل دلمه اي و گوجه فرنگي

- الكل

الكل مي‌تواند دستگاه گوارش را تحريك كند و موجب احساس سوزش معده و مشكلات ديگر شود.

سندرم روده تحريك پذير (IBS)

سندرم روده تحريك پذير شرايطي شايع است، اگرچه پزشكان از دليل قطعي آن آگاهي ندارند. از علائم اين شرايط مي توان به سوزش معده و همچنين موارد زير اشاره كرد:

- كرامپ‌ها

- نفخ

- گاز

- يبوست

- اسهال

سندرم روده تحريك پذير يك بيماري بلند مدت است، اگرچه درمان هاي بسياري مي توانند به مديريت علائم آن كمك كنند.

زخم‌هاي پپتيك

زخم‌هاي پپتيك يا زخم معده در ديواره داخلي معده شكل مي گيرند. افراد بسياري مبتلا به زخم هاي پپتيك احساس سوزش در معده و شكم را به عنوان قوي‌ترين علامت گزارش كرده‌اند. همچنين، اين زخم ها موجب موارد زير مي شوند:

- احساس پري حتي پيش از غذا خوردن

- نفخ

- آروغ زدن

- سوزش سردل

- حالت تهوع

افراد بسياري مبتلا به زخم هاي پپتيك واكنش به برخي غذاها را نيز تجربه مي كنند. به عنوان مثال، غذاهاي تند مي توانند علائم اين شرايط را تشديد كنند.

عفونت‌هاي معده

هليكوباكتر پيلوري يا به طور خلاصه اچ. پيلوري باكتري است كه مي تواند موجب عفونت معده شود.

برخي افراد مبتلا به عفونت هاي اچ. پيلوري سوزش معده را همراه با علائم ديگر مانند موارد زير تجربه مي كنند:

- نفخ

- آروغ زدن

- بي اشتهايي

- كاهش وزن ناخواسته

- حالت تهوع

داروها

برخي داروها مي‌توانند بر دستگاه گوارش انسان تاثيرگذار باشند و موجب احساس سوزش در معده شوند. از جمله اين داروها مي‌توان به بسياري از داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي (NSAIDs)، مانند موارد زير اشاره كرد:

- آسپرين

- ايبوپروفن

- ناپروكسن

- سلكوكسيب

- اگزاپروزين

افرادي كه به طور مرتب از داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي استفاده مي‌كنند و با معده درد مواجه هستند بايد با پزشك خود در اين زمينه صحبت كنند. پزشك مي‌تواند تغيير در دوز داروي مصرفي يا جايگزيني آن با دارويي ديگر را پيشنهاد دهد.

سرطان معده

در موارد نادر، سوزش معده مي‌تواند نشانه اي از سرطان معده باشد. از ديگر علائم اين بيماري مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- احساس پري در قسمت بالايي شكم

- خستگي

- حالت تهوع و استفراغ

- كاهش وزن ناخواسته

- سوزش سردل شديد

- كم خوني

- استفراغ خون آلود

- مدفوع خون آلود

به گفته انجمن سرطان آمريكا، اختلالات غير سرطاني نيز مي‌توانند موجب بروز بسياري از اين علائم شوند.

تشخيص

تشخيص به طور معمول با معاينه بدني آغاز مي‌شود. پزشك پرسش‌هايي درباره علائم فرد و همچنين رژيم غذايي، سبك زندگي و هر گونه داروي مصرفي وي مطرح مي‌كند.

دنياي اقتصاد - سوزش معده


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۲:۳۱ توسط:يگانه موضوع: نظرات (0)

نشانه هاي كم خوني و فقر آهن

كمبود آهن مي تواند به دلايل مختلفي رخ دهد. اگرچه انواع مختلفي از كمخوني داريم، اما در دنيا رايج ترين حالت كمخوني به دليل فقر آهن است. چنانچه آهن در بدن ما كم شود در ساخت هموگلوبين خون و در نتيجه اكسيژن رساني مناسب به بافت ها اختلال ايجاد مي شود. اين حالت را «آنِمي» مي گويند. از رايج ترين دلايل كمبود آهن مي توان به دريافت نكردن آهن كافي از رژيم غذايي، خونريزي داخلي يا خونريزي هاي شديد در دوران قاعدگي، مشكلات روده اي و افزايش نياز در دوران بارداري اشاره كرد.


كم خوني فقر آهن به هر علت كه باشد، داراي علائم و تظاهرات باليني خاصي است كه در اين مطلب با ۱۰ مورد از علائم كمبود آهن آشنا مي شويم.

۱- خستگي غيرعادي

احساس خستگي مفرط يكي از رايج ترين علائم كمبود آهن است كه بيش از نيمي از افراد دچار فقر آهن آن را تجربه كرده اند. اين حالت به اين دليل رخ مي دهد كه كمبود آهن بر ساخت هموگلوبين تاثير منفي گذاشته، در نتيجه اكسيژن رساني به بافت ها به طور مناسب انجام نشده و احساس خستگي و بي حالي ايجاد مي شود. البته از آنجايي كه در زندگي سخت و ماشيني اين روزها خستگي يكي از علائم رايج همه ماست است، تشخيص كمخوني تنها با اين علامت، كاري بسيار دشوار است.

۲- رنگ پريدگي

يكي ديگر از علائم رايج كمبود آهن رنگ پريدگي چهره، پوست و پشت پلك افراد است. هموگلوبين در گلبول هاي قرمز باعث ايجاد رنگ قرمز است و كمبود آن باعث كمرنگي و رنگ پريدگي مي شود. رنگ پريدگي در اين افراد مي تواند در سرتاسر بدن و يا فقط در برخي نقاط مثل صورت، لب ها، پشت پلك و يا ناخن باشد. اغلب رنگ صورت و پشت پلك پايين چشم براي تشخيص كمخوني بسيار به پزشك معالج كمك مي كند، هرچند بايد با آزمايش خون نيز تاييد شود.

۳- تنگي نفس

با توجه به كاهش هموگلوبين و كاهش اكسيژن در دسترس بافت ها، فرد در اثر فعاليت بدني مثل ورزش يا پياده روي و حتي فعاليت هاي روزانه در محل كار يا در خانه خيلي زود احساس نفس تنگي و يا حالات نفس نفس زدن مي كند. اين مي تواند يكي از علائم رايج كمبود آهن باشد.

۴- سردرد و سرگيجه

اين علائم كمتر از نشانه هاي قبلي در افراد دچار كمبود آهن ديده مي شود و از آنجا كه سردرد و سرگيجه مي تواند عوامل زيادي داشته باشد، تشخيص كمبود آهن از اين علامت به تنهايي كار آساني نيست. علت بروز اين حالت گشاد شدن عروق مغزي براي دسترسي به اكسيژن بيشتر است.

۵- تپش قلب

در كمبود آهن و كمبود اكسيژن قلب بايد كار بيشتري براي اكسيژن رساني به بافت ها انجام دهد كه نتيجه اين حالت تپش زياد، غيرعادي و قابل احساس قلب است. اگر كمبود آهن براي مدت طولاني ادامه پيدا كند ممكن است منجر به بزرگ شدن قلب و يا ايست قلبي شود، هرچند اين حالات و درمان نشدن كمخوني در طولاني مدت رايج نيستند.

۶- پوست و موي خشك و آسيب دبده

كمبود اكسيژن در پوست و مو منجر به تضعيف و آسيب ديدن آنها مي شود. البته ريزش مقدار مشخصي مو در شبانه روز طبيعي است، اما اگر ريزش مو بيش از حد و همراه با آسيب پوستي و تغيير رنگ باشد بايد آن را جدي گرفت.

۷- سوزش و تورم زبان و دهان

گاهي اوقات كمبود آهن منجر به التهاب، كم رنگي، تورم و يا نرمي بيش از حد زبان مي شود. همچنين سوزش، خشكي و ايجاد ترك يا زخم در دهان از نشانه هاي ديگر كمبود آهن هستند.

۸- پاهاي بيقرار

يكي از علت هاي ايجاد سندرم پاهاي بيقرار (restless leg syndrome) كمبود آهن است. در سندرم پاهاي بيقرار فرد در حال استراحت، مدام پاهاي خود را حركت مي دهد كه اغلب همراه با حالات ناخوشايندي مثل گزگز شدن پا همراه است. نشانه هاي پاهاي بيقرار در شب هنگام تشديد شده و فرد حتي در خوابيدن به مشكل برمي خورد. هنوز علت دقيق ايجاد اين سندرم مشخص نيست اما ۲۵درصد افرادي كه اين حالت را تجربه كرده اند دچار كمبود آهن بوده اند و البته افرادي كه سندرم پاهاي بيقرار داشتند نيز با كمبود آهن علائم آنها تشديد شده است. پس بايد كمبود آهن در اين سندرم را جدي گرفت.

۹- تغيير شكل و شكنندگي ناخن

يكي از علائمي كه امروزه كمتر مشاهده مي شود شكننده شدن و تغيير شكل ناخن هاست. ناخن ها در كمبود آهن طولاني مدت به راحتي شكسته شده و يا به حالت قاشقي شكل خميده مي شوند. تغيير شكل ناخن در اين وضعيت حاكي از كمبود آهن شديد و طولاني مدت است.

ساير علائم

برخي از اين علائم مي تواند حاكي از كمبود آهن باشد. علائمي مثل:

اشتهاي غيرعادي براي مواد غير خوراكي مثلا علاقه به خوردن خاك، يخ، گچ، كاغذ و مواردي از اين قبيل كه به آن «پيكا» گفته مي شود و در دوران بارداري هم ممكن است رخ دهد.
پرخاشگري و عصبانيت، كه با شروع درمان بهبود چشمگيري مي يابد.
دست و پاي سرد، كه ممكن است به دليل كاهش اكسيژن بدن باشد. هرچند بعضي افراد به طور عادي دچار اين حالت هستند و شامل كمخوني نمي شود.
عفونت هاي بيش از حد و ضعف ايمني بدن
اگر حس مي كنيد كمخوني فقر آهن داريد بايد چه كار كنيد؟

اول از همه بايد به پزشك خود مراجعه كرده و اجازه دهيد معاينات باليني شما انجام پذيرد. سپس مي توانيد با مشورت با ايشان يك آزمايش خون انجام داده و همراه با جواب آزمايش به پزشك يا متخصص تغذيه خود مراجعه و درمان خود را بسته به نوع كمخوني آغاز كنيد.

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني استان فارس - علائم كم خوني - 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۴:۰۳ توسط:يگانه موضوع: نظرات (0)